Новини НАМ України30 років присутності.
Сучасні українські художники

Цієї осені в Національній Академії Мистецтв України проходила виставка "30 років присутності. Сучасні українські художники", де були представлені роботи провідних українських митців останніх десятилітть.

06.12.2022

Мистецтво, яке ми нині називаємо актуальним, в основній своїй частині відбулося вже в умовах незалежності — в останні тридцять років. Тридцять років — чималий відтинок для людського життя. У контексті історії мистецтв — коротка мить. Мить, за яку Україна віднайшла значущих авторів, цінність і ціна яких засвідчена часом, а роботи містяться в безлічі приватних і музейних колекцій.
"Тридцять років присутності" дає нам змогу побачити на єдиній площині, як дорослішає і розвивається наше мистецтво, як приходить нове покоління. Але, як у мистецтвознавстві нові знання не скасовують старих, так нове покоління художників приходить не на зміну старому, а стає рівнозначно важливим, як чергова сторінка оповідання... Наші художники дивні у своїй несхожості й так само дивовижно становлять єдине ціле мистецтва нашого часу. 

Роботи, представлені на виставці "30 років присутності. Сучасні українські художники" в НАМ України

Все почалося у 2011 році, коли Ігор Абрамович, керівник проєкту, придумав новий формат презентації та архівації мистецтва. Була створена книжка "30 років присутності. Сучасні українські художники", що вийшла до двадцятиріччя незалежності України.

Виставковий зал Національної академії мистецтв України

Мета виставки "30 років присутності. Сучасні українські художники» — показати зріз знакових, змістовних українських художників. Це найповніша, найоб’єктивніша картина того, що відбувається в сучасному художньому полі. Кожен художник виставки представлений одним твором або проєктом, до якого додається критична інтерпретація, історія й деталі його створення.
Твори, показані на виставці, — зі значним провенансом (історією походження), відомі досвідченому глядачеві. Але є серед них і зовсім свіжі роботи. Куратори і організатори виставки доклали всіх зусиль, щоб загальна картина артсцени була представлена в усьому різноманітті і художнього темпераменту, і художніх технік. Зокрема, в добірку ввійшли твори таких митців, як Віктор Сидоренко, Анатолій Криволап, Ігор Гусев, Степан Рябченко й інших.

У добірці було представлено двадцять художників покоління "Нової хвилі" (Арсен Савадов, Ілля Чичкан, Василь Цаголов, Олександр Животков, Ігор Гусєв та інші): кілька вибраних робіт, коротка біографія і невеликий опис творчості кожного з них.
Попри велику кількість рейтингів вітчизняних художників у глянсових і бізнес-журналах, десять років тому це видання апріорі не передбачало порівняння. Через п’ять років книжку перевидали у двох томах. За результатами великої дослідницької роботи експерти додали в альбом імена 83 авторів.
"Сучасне мистецтво в Україні дуже змішане у своєму багатоголоссі, — пише мистецтвознавець і критик Олександр Соловйов. — Якщо на початку 1990-х на авансцену вийшли експресивні, барокові, чуттєві, проте аполітичні художники, то покоління, що сформувалося після 2004 року, вирізняється програмною політизованістю й стриманням почуттів. Однак в останній період одночасно визріває й інше мистецтво, яке знову віддає перевагу ідеї естетичної автономії, а не швидкому реагуванню на злобу дня. Якщо подивитися на загальну картину українського мистецтва за тридцять років незалежності з погляду розвитку різних видів, їхньої динаміки, трансформацій у часі, то вона не матиме однобічного вигляду з погляду впливу всіх цих елементів на головне — історію й особливості самого образу".
"Присутність тривалістю в три десятки років дає змогу говорити не лише про фіксацію поточного порядку денного, а й про те, як у режимі реального часу формується культурний архів — безцінна спадщина, призначена для її збереження та аналізу, а також для цілком заслуженої інтеграції у світовий, мистецький процес, — так розповідає про свій проєкт Ігор Абрамович. — Сформоване на зламі епох, у тому просторі пошуку людського діалогу між Сходом і Заходом, де воно досі існує на тлі соціальної та політичної турбулентності, сучасне мистецтво України не тільки потребує внутрішнього осмислення, а також є феноменом, вартим уваги міжнародної аудиторії".