НовиниПрезентація книги Миті Великоні

25-го травня в ІПСМ НАМ України відбулася презентація книги Миті Великоні «Зображення незгоди: політичні графіті та вуличне мистецтво постсоціалістичного періоду».

26.05.2023

Митя Великоня (Mitja Velikonja) – доктор філософії, професор культурології, керівник Центру культурологічних і релігійних досліджень Люблянського університету (Словенія). 20 років він досліджує протестні графіті у Східній та Центральній Європі. Застосовуючи культурологічну оптику, він вивчає феномен графіті як різновиду засобу масової інформації, зануреного у контекст соціально-політичних перетворень, визначає його термінологію, головні риси, прогнозує перспективи розвитку. Проміжним підсумком цих досліджень стала книга «Post-Socialist Political Graffiti in the Balkans and Central Europe», яка вийшла 2019 року і була переведена на кілька мов.

Illustration

Видавничий дім «Гельветика» презентує її переклад українською – під назвою «Зображення незгоди: політичні графіті та вуличне мистецтво постсоціалістичного періоду». З нагоди виходу книги Митя Великоня проводить бук-тур Україною. Відкриваючи презентацію у просторі виставкового проєкту «Концентрація волі», що триває в ІПСМ НАМ України, його директор Ігор Савчук сказав: «Нам дуже приємно приймати пана Митю Великоню в інституті, який послідовно досліджує сучасне мистецтво і, ширше, сучасну культуру. Сподіваємося, наші науковці спрямують свою професійну цікавість на таку важливу частку актуальної міської культури, як графіті».

Після презентації книги зав’язалася дискусія, у якій взяли участь Зося Кайс, кандидат філософських наук, викладачка кафедри філософії КПІ імені І. Сікорського, Наталія Кондель-Пермінова, кандидат архітектури, завідувачка відділу дизайну й архітектури ІПСМ НАМ України та Андрій Сидоренко, кандидат мистецтвознавства, вчений секретар ІПСМ НАМ України.
Митя Великоня зазначив, що його цікавість до графіті багато років тому почалася з фланерства вулицями міста і спостережень за вуличним мистецтвом. За його формулою, дослідник має враховувати комплекс факторів: «Місце, де з’являється графіті; політичний та соціально-культурний контекст; особливості індивідуального чи колективного автора; нарешті, аудиторію, на яку розраховане те чи інше візуальне висловлювання».  Попри те, що Митя Великоня знаходиться в Україні перший тиждень, він вже зробив не менше сотні світлин українських графіті, пов’язаних з російської агресією. Ці польові спостереження стануть матеріалом його нових досліджень.