16-го та 17-го вересня в Торонто відбулася світова прем’єра проєкту «Україна: Наш дім» в рамках Bloor West Village Toronto Ukrainian Festival спільно з Канадською асоціацією кримських татар і Lighthouse Immersive.
20.09.2023
Були представлені дві мультимедійні виставки: «Імерсивне мистецтво Осередку» та «Історії Криму». Куратором та артдиректором обох виступила Таїсія Пода, співробітниця Інституту проблем сучасного мистецтва НАМ України, яка досліджує можливості інноваційних технологій для репрезентації актуального мистецтва та культурної спадщини. В своїх останніх мультимедійних роботах Таїсія розкриває тему захисту культурної спадщини та ролі мистецтва під час війни. На фестивалі глядачі змогли побачити унікальні твори, раніше не представлені у Північній Америці, які розповідають історію українського народу. Було продемонстровано мистецтво корінного народу Криму поряд з роботами українсько-канадських художників, чиї твори надихнула краса України. Виставка «Імерсивне мистецтво Осередку» висвітлює колекцію Українського культурно-освітнього центру «Осередок», що включає роботи понад 80 відомих художників, серед яких Христина Сеньків, Лео Мол, Мирон Левицький, Вільям Курелек та Петро Шостак. Проєкт супроводжувала музика Тимура Полянського. Музейно-архівна установа «Осередок» була створена у Вінніпезі в 1944 році і відзначає видатні досягнення та спадщину українсько-канадської громади. «Осередок» став притулком для українських митців, які емігрували до Канади з XIX століття, і може похвалитися одним із найбільших і найунікальніших ресурсних центрів української спадщини Північної Америки. Виставка «Історії Криму» розкрила наратив про відданість кримських татар своїй батьківщині. Ця історія майстерно розказана за допомогою сучасного мультимедійного відео, яке базувалося на роботах Рустема Емінова, Юрія Хіміча, Зубейра Кадрі-Заде та супроводжувалося оригінальною партитурою Усеїна Бекірова. У 1944 році, намагаючись знищити корінну культуру та самобутність на півострові, тоталітарний радянський режим почав депортацію корінного народу Криму до Узбекистану. Сьогодні ця історія повторюється, тому теми депортації та деколонізації й досі актуальні.
Таїсія Пода зазначає: «Створення мультимедійних проєктів – завжди можливість створити емоційний наратив, який будується за допомогою сучасних імерсивних технологій. Це впливає на глядача, і він співчуває. У цих виставках очима перших українських переселенців до Канади відвідувачі побачили одночасно красу та складнощі, відчули тугу за Україною та захоплення новими просторами, які відкрилися їм у Канаді. Також із щемливим з болем у серці відвідувачі дивилися на прекрасні пейзажі Криму, бачили сум в очах кримських татар у серії портретів «Депортація». Це безпосередня, емоційна взаємодія з мистецтвом, яка створює культурно-екзистенційний досвід у глядача».